torsdag 6 september 2012

Det här åt jag en dag

Det här åt jag en dag


Till frukost åt jag müsli med yoghurt och russin, äppelskivor och solrosfrön på toppen. Jag drack en kopp kinesiskt te. Det var Oolong te och jag tog det från Kina.

  

Jag lagade kinesisk wok till lunch. Jag åt woken med ris. Woken kallas fiskdoftande fläskstrimlor. Om man vill bli kökschef måste man kunna laga utmärkta fiskdoftande fläskstrimlor. Man behöver 250g fläsk, 25g svarta svampar, 25g knapriga bambuskott och en speciell sås bara för denna wok. Jag köpte såsen i en asiatisk butik när jag ville laga den. Jag wokade fläskstrimlorna i olja först. Sedan tog jag ut dem från pannan och wokade de svarta svamparna och bambuskotten. Jag tog ut dem också. Efter det värmde jag såsen i en wokpanna och wokade alltihop. Jag tog lite socker och kinesisk vinäger i woken. Självklart behövdes lite salt. :=)



På eftermiddagen bakade min pojvän en choklad- och lakritskaka. Jag gjorde kaffe och grädde. Vi hade jättebra fika med våra gäster. Det låg glass och persikor på bordet. Jag älskar persikor!



Italiensk mozarella sallad var vår förrätt. Det var lätt att göra. Du behöver ett paket mozzarella eller två om du vill, tomater, balsamvinäger, salt, peppar, olivolja och den vikigaste ingrediensen: färska basilikor. Blanda balsamvinäger, salt, peppar och olivolja tillsammans så har vi dressing. Skär mozzarellan och tomaterna i skivor, ta mozzarellaskivor på toppen och sen basilikablad som på bilden. Severa med dressingen.



J Min bästa maträtt var lasagne! hahahaha! Det var inte en vanlig lasagne på bilden för den här gången var lasagneplattorna slut i mitt hem. Jag använde pasta istället. Det gick faktiskt jättebra.

Jag tror att såsen är det viktigaste i italienska maträtter. Jag brukar ta två paket krossade tomater,  1kg. En gul lök, ett paket nötfärs eller blandfärs ca 500 gram, två paprikor och kryddor behövs. Jag tycker om att ta kryddor som basilika, oregano, paprika, mycket peppar och salt. Vi måste ha två saker för att ge utmärkt smak och de är ostsås och ost. Man kan köpa bechamelsås istället för ostsås som är komplicerad att göra. Här http://www.recepten.se/recept/lasagne.html kan ni titta på recept, det är ganska gott. Ibland följer jag receptet och jag lägger absolut något mer. Lycka till!
På kvällen brukar jag dricka en kopp roiboos te för det är utan koffein så det hjälper mig koppla av.

/Xuan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar