Hej,
I fredags skrev vi och berättade vad vi skulle göra i helgen. Sedan hade vi gruppråd. Ni kan läsa mer om grupprådet i inlägget nedan.
Hälsningar
Philippa
söndag 2 september 2012
Protokoll gruppråd 2012-08-31
Närvarande: Jabran, Geeta, Mohammed, Shazad, Rinku,
Teeranun, Xuan, Myrna, Pawel, Amir och Philippa.
1) Vi
valde Amir till ordförande och Philippa till sekreterare.
2) Pass
2: Eleverna undrar varför de ska studera tillsammans med grupp 2C. De har en
annan bok och arbetar med olika saker. Det är dålig arbetsro. Philippa
informerade om pass 2. Från och med i mitten av nästa vecka ska vi arbeta med
stationer. C- och D-grupperna ska arbeta med 3 stationer, två skriva-stationer
och en station med hörförståelse, uttal och muntlig träning. Vi utvärderar pass
2 om en månad.
3) Information
till nya elever: när är det nationella prov? Vilken bok ska vi ha? Eleverna
vill ha mer information. Vi pratade om att lärarna måste berätta samma saker
många gånger!
4) Några
elever hittar inte till bloggen. Det är katastrof! Bloggen hittar ni här: www.sfi-eleverna.blogspot.se.
Om ni ska skriva ett inlägg måste ni logga in. Det gör ni med e-post: sfi3celeverna@gmail.com och lösenord:
eleverna1.
5) Frågestund:
Fråga Philippa – på bloggen eller i skrivboken. Philippa går igenom frågorna
varje fredag.
6) Likabehandlingsplan.
Philippa informerade. Likabehandlingsplanen är ett dokument som säger att alla
elever är lika mycket värda. Den finns i klassrummet! Läs
likabehandlingsplanen!
7) Grupprådsrepresentater:
Vi valde Myrna och Geeta. Mohammed är reserv.
8) Test:
Några elever ville ha mer test. Vi diskuterade test och läxor.
9) Övriga
frågor: Elevförslag: Mer muntlig träning och hörförståelse. Philippa sade att
ni kommer att få mer träning på stationerna men att vi också ska försöka hinna
med mer muntlig träning och hörförståelse.
10) Nästa möte är
fredagen den 14 september 9.00-9.30. Eleverna ska förbereda frågor före mötet.
torsdag 30 augusti 2012
Torsdagen den 30 augusti 2012
Hej!
I morse skrev vi och berättade vad vi gjorde igår när skolan var stängd. Sedan började vi arbeta med kapitel 5 och kapitel 12 i Rivstart.
Kapitel 5:
Vi lärde oss adverb för frekvens: alltid, ofta, ibland, sällan och aldrig. Vi lärde oss att alltid, ofta, sällan och aldrig står på samma plats som inte, t.ex. Jag går alltid/ofta/sällan/aldrig på bio. Vi lärde oss också att ibland kan stå först eller sist i en mening, t.ex. Ibland går jag på bio. Jag går på bio ibland.
Här hittar ni en övning (kapitel 5 satsadverb).
Vi pratade också om hjälpverb, t.ex. brukar. Vi brukar börja lektionen med en skrivuppgift. Vad brukar ni göra?
Kapitel 12:
Vi arbetade med konjunktionerna: men, och, eller, för och så. Konjunktioner är en ordklass. Deras jobb är att binda samman ord och satser, t.ex. Philippa och Ann-mari äter lunch. En del elever arbetar med kapitel 5 och en del elever arbetar med kapitel 12. Här har ni en övning (kapitel 12 konjunktioner). Här kan ni öva på vad som är en konjunktion. Här, här och här kan ni också träna på konjunktioner.
Vi arbetade också med nationalitetsadjektiv. Lär er dem! Glöm inte att nationalitetsadjektiv och språk skrivs med liten bokstav, t.ex. en svensk kvinna - Jag talar svenska.
Läxa till i morgon är att läsa en valfri artikel. Ni ska skriva om den och kunna berätta om den för era gruppkamrater. Snart är det helg men först är det fredag!
Vi ses snart!
/Philippa
I morse skrev vi och berättade vad vi gjorde igår när skolan var stängd. Sedan började vi arbeta med kapitel 5 och kapitel 12 i Rivstart.
Kapitel 5:
Vi lärde oss adverb för frekvens: alltid, ofta, ibland, sällan och aldrig. Vi lärde oss att alltid, ofta, sällan och aldrig står på samma plats som inte, t.ex. Jag går alltid/ofta/sällan/aldrig på bio. Vi lärde oss också att ibland kan stå först eller sist i en mening, t.ex. Ibland går jag på bio. Jag går på bio ibland.
Här hittar ni en övning (kapitel 5 satsadverb).
Vi pratade också om hjälpverb, t.ex. brukar. Vi brukar börja lektionen med en skrivuppgift. Vad brukar ni göra?
Kapitel 12:
Vi arbetade med konjunktionerna: men, och, eller, för och så. Konjunktioner är en ordklass. Deras jobb är att binda samman ord och satser, t.ex. Philippa och Ann-mari äter lunch. En del elever arbetar med kapitel 5 och en del elever arbetar med kapitel 12. Här har ni en övning (kapitel 12 konjunktioner). Här kan ni öva på vad som är en konjunktion. Här, här och här kan ni också träna på konjunktioner.
Vi arbetade också med nationalitetsadjektiv. Lär er dem! Glöm inte att nationalitetsadjektiv och språk skrivs med liten bokstav, t.ex. en svensk kvinna - Jag talar svenska.
Läxa till i morgon är att läsa en valfri artikel. Ni ska skriva om den och kunna berätta om den för era gruppkamrater. Snart är det helg men först är det fredag!
Vi ses snart!
/Philippa
onsdag 29 augusti 2012
Robinson revanschen
Jag tittade på Robinson revanschen med min pojkvän när vi åt middag. Alla har tävlat i Robinson förut, och några personer har vunnit innan. Men nu kommer de att tävla igen. Deniz röstades ut av sina lagkamrater.
I det här avsnittet tävlade två grupper om att stanna på en träpåle med en fot var. En av dem vann och de kunde ta en av fyra saker som stort pris. De fyra sakerna var kyckling, olivolja, rom och choklad. De bestämde att ta olivolja och de grillade kokos med olivolja.
Den andra dagen fick de två grupperna brev och en av personerna från varje grupp skulle delta i en tävling. Man får åka hem om man förlorar. Leif och Micha är från olika grupper och de skulle tävla om att fånga en fackla när facklan flög upp. Och det står 1-1. Vi får vänta tills imorgon för att se vem som ska åka tillbaka till Stockholm.
Det är mycket spännande men nu måste jag lugna ner mig.
God natt!
Xuan
I det här avsnittet tävlade två grupper om att stanna på en träpåle med en fot var. En av dem vann och de kunde ta en av fyra saker som stort pris. De fyra sakerna var kyckling, olivolja, rom och choklad. De bestämde att ta olivolja och de grillade kokos med olivolja.
Den andra dagen fick de två grupperna brev och en av personerna från varje grupp skulle delta i en tävling. Man får åka hem om man förlorar. Leif och Micha är från olika grupper och de skulle tävla om att fånga en fackla när facklan flög upp. Och det står 1-1. Vi får vänta tills imorgon för att se vem som ska åka tillbaka till Stockholm.
Det är mycket spännande men nu måste jag lugna ner mig.
God natt!
Xuan
En livsviktig del av filmen Yrrol
"Jag är ledsen att säga att du har fått cancer." Den meningen kan skrämma de starkaste människor och orsaka förödelse i livet. Men vad skulle Cancer säga om han kund prata med oss?
Stefan Sauk är en svensk aktör. Han spelade Cancer i Yrrol. Den lilla delen av filmen tar bara tre minuter,
men kan orsaka åskådarnas attitydförändring till livet.
Cancern kommer just från en gammal kvinna.Han börjar att prata:
Stör jag? Det gör jag nästan alltid, på något sätt...
Han fortsätter:
Ni verkar så vilsna ibland tills jag knackar på. Då blir livet väldigt viktigt. Varenda sekund, ett andetag, en soluppgång och alla fattiga små saker betyder blir så viktiga för att jag har öppnat en dörr till livet. Varför har inte du öppnat den själv?
Mina bästa kompisar, jag hoppas att den här delen av filmen kan hjälpa oss att känna varenda sekund i livet är viktig och älskvärd.
Du kan hitta filmen i den har länken:
http://www.youtube.com/watch?v=YMOfunsNGLw
Sedigheh (Mähsa)
Stefan Sauk är en svensk aktör. Han spelade Cancer i Yrrol. Den lilla delen av filmen tar bara tre minuter,
men kan orsaka åskådarnas attitydförändring till livet.
Cancern kommer just från en gammal kvinna.Han börjar att prata:
Stör jag? Det gör jag nästan alltid, på något sätt...
Han fortsätter:
Ni verkar så vilsna ibland tills jag knackar på. Då blir livet väldigt viktigt. Varenda sekund, ett andetag, en soluppgång och alla fattiga små saker betyder blir så viktiga för att jag har öppnat en dörr till livet. Varför har inte du öppnat den själv?
Mina bästa kompisar, jag hoppas att den här delen av filmen kan hjälpa oss att känna varenda sekund i livet är viktig och älskvärd.
Du kan hitta filmen i den har länken:
http://www.youtube.com/watch?v=YMOfunsNGLw
Sedigheh (Mähsa)
Matprogram "Vad blir det för mat"
"Vad blir det för mat" är ett svenskt matlagningsprogram .Programet började visas 2007 och visats i TV4 varje lördagar .
Per Morberg är en svensk skådespelare och kock .Hon är känd för sina roller på film och tv, men hon är en bra kock också.I programmet, lagar han mycket svensk mat på sitt eget vis i hemma.Ibland några gäster smakar maten när det blir färdig.
Alla recepter hittar man här: http://www.recept.nu/
Du kan hitta Programmet i den har länken:
http://www.tv4.se/vad-blir-det-f%C3%B6r-mat/avsnitt/avsnitt-4-69290
Sedigheh Zoghi(Mähsa)
Hur bor djur? Del 4
Måndag 27 Augusti.
En dag i flodhästarnas liv.
Programmet handlade om hur flodhästar lever i Chyulubergen i södra delen av Kenya.
Vi vet inte så mycket om flodhästar, men eftersom vattnet var rent, kund filmteamet använda kamera för att utforska relationen mellan mamma och ungen.
Filmteamets kameraman heter Doug. När Doug dykte märkte flodhästarna att någon besökte dem.
I Afrika dödas fler människor av flodhästar än av krokodiler. När flodhästarna blir rädda går en av dem under vattnet för att observera inkräktare. Flodhästen kommer upp när han känner att miljön är trygg.
Flodhästhonor är dräktiga i åtta månader. En 8 månaders flodhästunge väger ungefär 150 kilo. Det finns många fiskar som äter flodhästarnas spillning.
Honan är alltid med ungen för att ta hand om sitt barn.Ungen är nyfiken och tar sig snabbt fram honan.
I vattnet är krokodiler det enda hotet mot flodhästungarna. Honan måste ströva mellan krokodilerna och sitt barn men hon låtsas inte om att hon är rädd.
Flodhästar hör jättebra under vattnet. De kan lyssna på ljud på två sätt samtidigt under vattnet och över vattnet. Det är inte bara honorna som vaktar barnen sina barn, Hanarna vaktar också. I Afrika har de ett ordspråk ((om man dödar en flodhästunge dödar man också dess mamma)).
En dag i flodhästarnas liv.
Programmet handlade om hur flodhästar lever i Chyulubergen i södra delen av Kenya.
Vi vet inte så mycket om flodhästar, men eftersom vattnet var rent, kund filmteamet använda kamera för att utforska relationen mellan mamma och ungen.
Filmteamets kameraman heter Doug. När Doug dykte märkte flodhästarna att någon besökte dem.
I Afrika dödas fler människor av flodhästar än av krokodiler. När flodhästarna blir rädda går en av dem under vattnet för att observera inkräktare. Flodhästen kommer upp när han känner att miljön är trygg.
Flodhästhonor är dräktiga i åtta månader. En 8 månaders flodhästunge väger ungefär 150 kilo. Det finns många fiskar som äter flodhästarnas spillning.
Honan är alltid med ungen för att ta hand om sitt barn.Ungen är nyfiken och tar sig snabbt fram honan.
I vattnet är krokodiler det enda hotet mot flodhästungarna. Honan måste ströva mellan krokodilerna och sitt barn men hon låtsas inte om att hon är rädd.
Flodhästar hör jättebra under vattnet. De kan lyssna på ljud på två sätt samtidigt under vattnet och över vattnet. Det är inte bara honorna som vaktar barnen sina barn, Hanarna vaktar också. I Afrika har de ett ordspråk ((om man dödar en flodhästunge dödar man också dess mamma)).
Prenumerera på:
Kommentarer (Atom)