torsdag 4 oktober 2012

Torsdagen den 4 oktober 2012

I morse läste jag första kapitlet ur romanen I stormen ska du dö av Anna Jansson. Jag kommer att läsa ur den några gånger i veckan. Romanen handlar om ett gift gammalt par. De heter Gun och Börje. De behöver pengar för Börje vill köpa en ny traktor och Gun vill bjuda sina vänner på fest. Hur ska de få pengar tror ni?

Sedan hade vi diktamen. Ni fick rätta varandras diktamen. Jag såg att det gick bra för många! Det var roligt! :o)

Kapitel 7
Vi hade hörförståelse på sid. 66 och ni tyckte att de pratade för snabbt. Lyssna igen hemma och lyssna gärna flera gånger. Blir det lättare då?

Läxa till i morgon är att läsa om substantiv bestämd form plural (sid. 70) och substantivets former (sid. 232).

Kapitel 14
Vi fortsatte att arbeta med övning C sid. 136. Nu tror jag att alla förstår indirekt tal! Ni har varit jätte duktiga! :o)

Läxa till i morgon är att läsa texten På landet, sid. 136-138. Lyssna på CD:n också och glöm inte att sjunga med! Ni har också i läxa att läsa om ordföljd bisats + huvudsats och subjunktioner, sid. 138.

Glöm inte provet i morgon! Alla mina "gamla" elever som inte har fått 70 poäng på substantivprovet skriver prov igen i morgon!

Visste ni att det var kanelbullens dag idag? Har ni ätit kanelbullar? Det har inte jag! :o(
Jag får äta kanelbullar i helgen istället!

God natt!

/Philippa


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar