tisdag 12 mars 2013

Substantiv, substantiv och substantiv!

Idag började vi lektionen med att prata om kapitel 4. Vi pratade om vad ni ska kunna efter kapitel 4, kapitlets tema och språkfokus. Om du inte var på dagens lektion kan du läsa på sidan 4 i Rivstart. Titta på kapitel 4.

Sedan arbetade vi med substantiv. Vi arbetade i Rivstart sidan 36, rutan på sidan 39 och sidan 41.
Vi tränade mycket uttal. Vi uttalade substantiv och lyssnade på hur det låter. Det är viktigt att arbeta med uttal eftersom vi vill att folk ska förstå och eftersom uttalet hjälper oss att förstå vilken grupp substantivet tillhör.

Substantivets grupper i singular och i plural obestämd form:
1) En-ord som slutar på -a, t.ex. en skola (singular), skolor (plural)
2) En-ord som låter svenska, t.ex. en pojke (singular, pojkar (plural)
3) En-ord som låter internationella, t.ex. en citron (singular), citroner (plural)
4) Ett-ord som slutar på vokal, t.ex. ett äpple (singular), äpplen (plural)
5) Ett-ord som slutar på konsonant, t.ex. ett barn (singular) barn (plural)
    En-ord som slutar på -are, t.ex. en lärare (singular), lärare (plural)

Läxa till i morgon är att repetera vad ni har lärt er idag om substantiv och ordlistan till Ensam hemma. Ordlistan hittar du HÄR!


Vi avslutar med en sång! :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar