tisdag 26 mars 2013

Springdiktamen!

I morse hade jag ISP-samtal med Turgay. Då skrev ni utvärderingar men jag fick inga utvärderingar. Ni får gärna e-posta eller lämna dem till mig. Jag tycker att det är bra att skriva en utvärdering för då måste man reflektera över sitt eget lärande och då tror jag att man blir mer aktiv och lär sig bättre.

I dag hade vi springdiktamen! :) Det var roligt att se er springa, skriva och diskutera. Jag hoppas att ni också tyckte att det var kul. Ni behöver i alla fall inte gå på gymmet i dag! ;)

Vinnarna meddelas på påskfesten! :)

Sedan skrev jag "i går" på tavlan. Vi pratade om vad jag gjorde i går. Jag gjorde en väldigt massa saker! Tavlan var full av verb i preteritum! Man använder preteritum när man skriver/pratar om t.ex. i går. Det här såg vi:

Grupp 1: presens - pratar, preteritum - pratade (Obs! Vi uttalar pratade "prata", tjuvlyssna!)
Grupp 2a: presens - ringer, preteritum - ringde
Grupp 2b: presens - köper, preteritum - köpte (Obs! -te efter p, t, k, s)
Grupp 3: presens - bor, preteritum - bodde
Grupp 4: special!!! t.ex. presens - skriver, preteritum - skrev, presens - går, preteritum - gick.

I morgon är det "läsa-novell-dag". Ni ska få läsa om en mycket speciell person...

Trevlig kväll!
/Philippa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar