måndag 25 mars 2013

Måndagen den 25 mars 2013

God kväll!

Jag hoppas att ni har haft en bra måndag. Det tycker jag att jag har haft! ;)
I skolan läste vi veckobrevet och vi bestämde att vi ska ha en påskfest på torsdag 28/3 kl. 10.00. Vi ska ta med oss ett hårdkokt ägg, fika - vi har knytis, sax, lim och tuschpennor (om ni har). Adam! Du får komma kl. 9.30 så har vi ditt ISP-samtal före festen.

Sedan jobbade vi i Rivstart sid. 49. Men vi diskuterade inte annonsen i Rivstart. Istället fick ni i uppdrag att diskutera vart ni skulle vilja åka på studiebesök. Ni röstade fram tre alternativ: Moderna museetSveriges riksdag och Naturhistoriska riksmuseet. Jag har bokat en visning åt oss på riksdagen måndagen den 29 april kl. 9.00. Visningen är en timme. Jag återkommer om studiebesök till de andra museerna. 

Efter det studerade vi texten "Teve, dvd eller bio?". Vi undersökte adjektiven och regler för adjektiv i obestämd form. Nästan alla adjektiv är nationalitetsadjektiv exempel: svensk. Nationalitetsadjektiv skrivs med liten bokstav. På svenska står adjektivet före substantivet (huvudordet), exempel: en rolig fest.

Det här kunde vi se:
Exempel: en fransk film, regel: en-ord i obestämd form singular - adjektivets grundform.
Exempel: ett franskt vin, regel: ett-ord i obestämd form singular - grundform + t.
Exempel: franska filmer, franska viner, regel: i obestämd form plural - grundform + a.

På pass 2 träffade ni Annika för första gången! Ni fortsatte att arbeta i Rivstart sid. 52-53.

Vi ses i morgon! Trevlig kväll!
/Philippa




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar